Borang Peer Coaching
Download Borang
Download Borang
GARIS
PANDUAN PELAKSANAAN AKTIVITI `PEER COACHING’
“Peer Coaching” merupakan salah satu daripada kaedah yang
diguna pakai untuk program komuniti pembelajaran professional atau `professional
learning community’ (PLC ) untuk pemerhatian khusus P & P guru dalam bilik
darjah. Bagi memastikan kelancaran aktiviti `peer coaching’ berlaku dengan
berkesan maka cadangan-cadangan berikut wajar dijadikan panduan.
1.
PRA KONFERENSI (PRE CONFERENCE)
-
Mengenalpasti pengajaran dan pembelajaran dengan coach
memberikan fokus kepada:
-
Mewujudkan
hubungan dan meyakinkan coachee mengenai tujuan membantu aspek profesional
-Mewujudkan
kerangka mental tentang objektif dan kaedah pengajaran
-Menentukan struktur
dan fokus pemerhatian
-
Memahami dan mempelajari isi pengajaran yang diharapkan melalui
penyediaan soalan-soalan seperti;
-
Apakah matlamat pengajaran anda?
-
Bagaimana anda merancang pengajaran ?
-
Apakah kandungan khusus pengajaran yang anda harapkan pelajar belajar
?
-
Di manakah anda
memerlukan bantuan ?
-
Apakah bahan-bahan yang diperlukan ?
-
Apakah pengetahuan sedia ada pada pelajar sebelum
pembelajaran tajuk ini ?
-
Bagaimana anda tahu dan dapat mengesan kesukaran pada
pengajaran ?
-
Bagaimana kita tahu bahawa objjektif pembelajaran
tercapai ?
-Perancangan
terhadap strategi pengajaran
-Jangkaan
terhadap coachee
-Wujudkan
kemahiran penilaian kendiri yang profesional
2.
PEMERHATIAN (OBSERVATION)
-
Coachee seharusnya melakukan aktiviti berikut:
-Mengenalpasti
peralatan untuk mengumpul data
-Mengumpul
data/ maklumat melalui kaedah:
-Skrip
-Rakaman
-Senarai
Semak
-Carta dan
jadual
-Gambardan
visual
-Melihat
interaksi
-Mentafsir
tingkahlaku coachee
-Meneliti
dokumen berkaitan
-Menganalisis
data/maklumat untuk tujuan perbincangan
3.
PASCAKONFERENSI (POST CONFERENCE)
-
Peringkat ini seseorang coach hendaklah;
-
Memaklumkan perlakuan dan tindakan sebenar yang
berlaku semasa sesi pengajaran
-Memfokuskan
perbincangan terhadap 2 atau 3 isu utama
-
Memberi peluang kepada coachee menjelaskan perlakuan
pengajarannya
-
Membincangkan elemen-elemen yang boleh membantu kepada
perubahan pengajaran
-
Mendorong
coachee membuat semakan faktor kelebihan/kelemahan pengajaran
-
Wujudkan persefahaman
perkara berikut untuk pengajaran akan datang:
- aspek
yang perlu diperbaiki atau dikekalkan
Tiada ulasan:
Catat Ulasan