Jumaat, 28 September 2018

2. PEER COACHING

Borang Peer Coaching
Download Borang



GARIS PANDUAN PELAKSANAAN AKTIVITI `PEER COACHING’

“Peer Coaching” merupakan salah satu daripada kaedah yang diguna pakai untuk program komuniti pembelajaran professional atau `professional learning community’ (PLC ) untuk pemerhatian khusus P & P guru dalam bilik darjah. Bagi memastikan kelancaran aktiviti `peer coaching’ berlaku dengan berkesan maka cadangan-cadangan berikut wajar dijadikan panduan.

1.           PRA KONFERENSI (PRE CONFERENCE)
-         Mengenalpasti pengajaran dan pembelajaran dengan coach memberikan fokus kepada:
-          Mewujudkan hubungan dan meyakinkan coachee mengenai tujuan membantu aspek profesional
-Mewujudkan kerangka mental tentang objektif dan kaedah pengajaran
-Menentukan struktur dan fokus pemerhatian
-         Memahami dan mempelajari  isi pengajaran yang diharapkan melalui penyediaan soalan-soalan seperti;
-         Apakah matlamat pengajaran anda?
-         Bagaimana anda merancang pengajaran ?
-         Apakah kandungan khusus  pengajaran yang anda harapkan pelajar belajar ?
-         Di manakah  anda memerlukan bantuan ?
-         Apakah bahan-bahan yang diperlukan ?
-         Apakah pengetahuan sedia ada pada pelajar sebelum pembelajaran tajuk ini ?
-         Bagaimana anda tahu dan dapat mengesan kesukaran pada pengajaran ?
-         Bagaimana kita tahu bahawa objjektif pembelajaran tercapai ?
-Perancangan terhadap strategi pengajaran
-Jangkaan terhadap coachee
-Wujudkan kemahiran penilaian kendiri yang profesional

2.           PEMERHATIAN (OBSERVATION)
-         Coachee seharusnya melakukan aktiviti berikut:
-Mengenalpasti peralatan untuk mengumpul  data
-Mengumpul data/ maklumat  melalui kaedah:
-Skrip
-Rakaman
-Senarai Semak
-Carta dan jadual
-Gambardan visual
-Melihat interaksi
-Mentafsir tingkahlaku coachee
-Meneliti dokumen berkaitan
-Menganalisis data/maklumat untuk tujuan perbincangan

3.           PASCAKONFERENSI (POST CONFERENCE)
-         Peringkat ini seseorang coach hendaklah;
-         Memaklumkan perlakuan dan tindakan sebenar yang berlaku semasa sesi pengajaran
-Memfokuskan perbincangan terhadap 2 atau 3 isu utama
-         Memberi peluang kepada coachee menjelaskan perlakuan pengajarannya
-         Membincangkan elemen-elemen yang boleh membantu kepada perubahan pengajaran
-         Mendorong  coachee membuat semakan faktor kelebihan/kelemahan pengajaran
-         Wujudkan persefahaman perkara berikut untuk pengajaran akan datang:
  -    aspek yang perlu diperbaiki atau dikekalkan














































Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Buku PLC - Komuniti Pembelajaran Profesional BPG KPM

Muat turun 'Buku PLC' ...