Jumaat, 28 September 2018

3. TEACHER SHARING SESSION


Muat turun ''Teacher Sharing Session'

Sesi Perkongsian Guru


Sesi Perkongsian Guru merujuk kepada sekumpulan guru  (dari institusi yang sama atau yang berbeza) bertemu secara kerap untuk berkongsi pengetahuan, pengalaman, dan amalan pengajaran terbaik. Sesi ini tidak menetapkan jumlah guru dalam kumpulan tertentu dan ia memadai dengan hanya dua orang guru yang berkongsi pengalaman sesame sendiri. Perkongsian dalam jumlah ahli yang lebih akan member lebih ruang kepada sesi perkongsian ini dengan pengalaman, pengetahuan dan amalan yang berbeza dan pelbagai


Satu aspek yang boleh dilakukan bagi mempastikan sesi ini dapat memberi manfaat kepada guru adalah dengan membuat sedikit catatan dan nota semasa sesi perkongsian ini berlaku. Nota dan catatan ini boleh dijadikan sebagai bahan rujukan jika guru berhadapan atau mengalami pengalaman yang sama atau yang berkaitan.


Bahan ini dibina bagi membolehkan guru menjana idea dan juga membina kerangka dalam merancang sesi perkongsian bersama guru-guru lain. Anda boleh menggunakan kerangka ini sebagai panduan asas dalam sesi perkongsian. Namun, sesi perkongsian anda akan lebih memberi makna dan lebih berjaya sekiranya anda mampu menyesuaikannya dengan konteks dan suasana sekolah dan institusi di mana anda bertugas.


Oleh kerana sesi perkongsian guru bersifat komunikkasi verbal, elemen pertuturan dan pendengaran menjadi fokus utama aktiviti ini. Bagi member impak yang maksimum dalam sesi perkongsian ini, format reflective session berikut boleh digunakan bagi membantu guru dalam mencatat ringkas isi-isi penting semasa sesi perkongsian guru dijalankan.  Bagi memahami knnteks sebenar sesi refleksi dan bagaimana ia boleh dilakukan berikut disisipkan sedikit maklumat mengenai penulisan refleksi sebagai panduan.



Menurut Hampton (2010)

Reflective writing is evidence of reflective thinking. Reflective thinking usually involves:
1.             Looking back at something (often an event, i.e. something that happened, but it could also be an idea or object).
2.             Analysing the event or idea (thinking in depth and from different perspectives, and trying to explain, often with reference to a model or theory from your subject).
3.            Thinking carefully about what the event or idea means for you and your ongoing progress as a practising professional.

http://www.lc.unsw.edu.au pula menyatakan bahawa sesi refleksi adalah  a form of personal response to experiences, situations, events or new information. It is a ‘processing’ phase where thinking and learning take place. There is neither a right nor a wrong way of reflective thinking; there are just questions to explore.

Mungkin ungkapan berikut daripada Hampton (2010) lebih menjelaskan langkah-langkah yang boleh berlaku dalam sesi perkongsian yang anda jalankan.

Whichever approach to reflection you use, try to bear in mind the following four key points:
      Reflection is an exploration and an explanation of events – not just a description of them.
      Genuinely reflection often involves ‘revealing’ (membongkar) anxieties, errors and weaknesses, as well as strengths and successes. This is fine (in fact it’s often essential!), as long as you show some understanding of possible causes, and explain how you plan to improve.
      It is normally necessary to select just the most significant parts of the event or idea on which you are reflecting. If you try to ‘tell the whole story’ you are likely to use up your words on description rather than interpretation.
      It is often useful to ‘reflect forward’ to the future as well as ‘reflecting back’ on the past.

Anda juga boleh menggunakan mana-mana format catatan sekiranya ada yang lebih sesuai dan lebih baik. Kerangka ini hanya sebagai panduan

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Buku PLC - Komuniti Pembelajaran Profesional BPG KPM

Muat turun 'Buku PLC' ...