Muat turun ''Teacher Sharing Session'
Sesi Perkongsian Guru
Sesi
Perkongsian Guru
merujuk kepada sekumpulan guru (dari
institusi yang sama atau yang berbeza) bertemu secara kerap untuk berkongsi
pengetahuan, pengalaman, dan amalan pengajaran terbaik. Sesi ini tidak
menetapkan jumlah guru dalam kumpulan tertentu dan ia memadai dengan hanya dua
orang guru yang berkongsi pengalaman sesame sendiri. Perkongsian dalam jumlah
ahli yang lebih akan member lebih ruang kepada sesi perkongsian ini dengan
pengalaman, pengetahuan dan amalan yang berbeza dan pelbagai
Satu
aspek yang boleh dilakukan bagi mempastikan sesi ini dapat memberi manfaat
kepada guru adalah dengan membuat sedikit catatan dan nota semasa sesi
perkongsian ini berlaku. Nota dan catatan ini boleh dijadikan sebagai bahan
rujukan jika guru berhadapan atau mengalami pengalaman yang sama atau yang
berkaitan.
Bahan ini
dibina bagi membolehkan guru menjana idea dan juga membina kerangka dalam
merancang sesi perkongsian bersama guru-guru lain. Anda boleh menggunakan
kerangka ini sebagai panduan asas dalam sesi perkongsian. Namun, sesi
perkongsian anda akan lebih memberi makna dan lebih berjaya sekiranya anda
mampu menyesuaikannya dengan konteks dan suasana sekolah dan institusi di mana
anda bertugas.
Oleh
kerana sesi perkongsian guru bersifat komunikkasi verbal, elemen pertuturan dan
pendengaran menjadi fokus utama aktiviti ini. Bagi member impak yang maksimum
dalam sesi perkongsian ini, format reflective session berikut boleh
digunakan bagi membantu guru dalam mencatat ringkas isi-isi penting semasa sesi
perkongsian guru dijalankan. Bagi
memahami knnteks sebenar sesi refleksi dan bagaimana ia boleh dilakukan berikut
disisipkan sedikit maklumat mengenai penulisan refleksi sebagai panduan.
Menurut
Hampton (2010)
Reflective writing is evidence of
reflective thinking. Reflective thinking usually involves:
1.
Looking back at something (often an
event, i.e. something that happened, but it could also be an idea or object).
2.
Analysing the event or
idea (thinking in depth and from different perspectives, and trying to
explain, often with reference to a model or theory from your subject).
3.
Thinking
carefully about what the event or idea means for you and your ongoing progress as a practising professional.
http://www.lc.unsw.edu.au pula menyatakan bahawa sesi refleksi adalah a form of personal response to experiences,
situations, events or new information. It is a ‘processing’ phase where
thinking and learning take place. There is neither a right nor a wrong way of
reflective thinking; there are just questions to explore.
Mungkin
ungkapan berikut daripada Hampton (2010) lebih menjelaskan langkah-langkah yang
boleh berlaku dalam sesi perkongsian yang anda jalankan.
Whichever
approach to reflection you use, try to bear in mind the following four key
points:
• Reflection is an exploration and an explanation of events – not just a description of them.
• Genuinely reflection often involves ‘revealing’ (membongkar) anxieties, errors and weaknesses, as well as strengths
and successes. This is fine (in fact it’s often essential!), as
long as you show some understanding of possible causes, and explain how you
plan to improve.
• It is normally necessary to select just the most
significant parts of the event or idea on which you are reflecting. If
you try to ‘tell the whole story’ you are likely to use up your words on
description rather than interpretation.
• It is
often useful to ‘reflect forward’ to the future as well as ‘reflecting
back’ on the past.
Anda juga boleh menggunakan mana-mana
format catatan sekiranya ada yang lebih sesuai dan lebih baik. Kerangka ini
hanya sebagai panduan
Tiada ulasan:
Catat Ulasan